Ośrodek Pomocy Społecznej w Starym Kurowie informuje, że w dniu 03 listopada 2020r. pomiędzy Wojewodą Lubuskim i Gminą Stare Kurowo została zawarta umowa w sprawie przyznania dotacji celowej na realizację w 2020 roku zadania własnego, wynikającego z ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r., poz. 1876), tj. na organizację i realizację w szczególności dostarczenia zakupów w formie artykułów spożywczych, środków higieny osobistej dla osób w wieku 70 lat i więcej, w ramach Programu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej „Wspieraj Seniora” na rok 2020.
Całkowity koszt realizacji zadania: 11.125,00 zł., w tym środki z budżetu państwa 8.900,00 zł, środki własne gminy: 2.225,00 zł
Cel projektu „Wspieraj Seniora”:
Celem projektu „Wspieraj Seniora” jest udzielenie pomocy Seniorom w czasie stanu epidemii, zadbanie o ich podstawowe potrzeby bytowe. Osoba starsza w wieku 70 lat i więcej, w szczególnych przypadkach osoba poniżej 70 lat, która zdecyduje się pozostać w domu w związku z utrzymującym się stanem epidemii może zadzwonić na ogólnopolską infolinię uruchomioną w ramach Seniorów - 22 505 11 11 lub skontaktować się telefonicznie z Ośrodkiem Pomocy Społecznej i poinformować o konieczności uzyskania wsparcia.
W Gminie Stare Kurowo ustalono, że pomoc może zostać udzielona również osobom młodszym, które znajdują się w szczególnej sytuacji, tj. takiej, która powoduje brak możliwości zapewnienia niezbędnych potrzeb wynikających ze stanu zdrowia oraz sytuacji rodzinnej i społecznej osoby. Ocena stanu takiej sytuacji i decyzja o udzieleniu wsparcia zależy od realizatora programu, czyli od decyzji Ośrodka Pomocy Społecznej.
Zadania wykonywane w ramach programu:
zabezpieczenie potrzeb Seniorów polegające m.in. na dostarczeniu zakupów, zgodnie ze wskazanym zakresem, obejmujących artykuły podstawowej potrzeby, w tym artykuły spożywcze, środki higieny osobistej, leki przez pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Starym Kurowie.
Grupa docelowa programu:
Seniorzy, tj. osoby w wieku 70 lat i więcej oraz w szczególnych sytuacjach osoby młodsze, które zdecydują się pozostać w domu w związku z utrzymującym się stanem epidemii i nie mają możliwości zaspokojenia swoich podstawowych potrzeb bytowych.
Zasady działania programu w Gminie Stare Kurowo:
- Osoba starsza w wieku 70 lat i więcej, w szczególnych przypadkach osoba poniżej 70 lat, która zdecyduje się pozostać w domu w związku z utrzymującym się stanem epidemii dzwoni na ogólnopolską infolinię uruchomioną w ramach programu Solidarnościowy Korpus Wsparcia Seniorów - 22 505 11 11.
- Osoba przyjmująca zgłoszenie przekazuje prośbę o pomoc do Ośrodka Pomocy Społecznej w Gminie Stare Kurowo przez system Centralnej Aplikacji Statystycznej.
- Osoba, o której mowa wyżej, może również zgłosić się telefonicznie bezpośrednio do Ośrodka Pomocy Społecznej w Starym Kurowie.
- Po otrzymaniu zgłoszenia pracownik Ośrodka Pomocy Społecznej w Starym Kurowie skontaktuje się telefonicznie z Seniorem, poda datę i godzinę zgłoszenia przez Seniora, zweryfikuje zgłoszenie i ustali usługę wsparcia, która ma polegać w szczególności na dostarczeniu zakupów, zgodnie ze wskazanym zakresem, obejmujących artykuły podstawowej potrzeby, w tym artykuły spożywcze, środki higieny osobistej, leki oraz poinformuje o danych pracownika Ośrodka Pomocy Społecznej (imię, nazwisko) a także wskaże datę, kiedy pracownik przyjdzie do Seniora w celu udzielenia pomocy. Senior powinien wcześniej przygotować listę zakupów, których ma dokonać pracownik.
- Po zgłoszeniu się w miejscu zamieszkania pracownik Ośrodka Pomocy Społecznej poda imię i nazwisko w celu weryfikacji osoby przez Seniora.
- Pracownik Ośrodka Pomocy Społecznej w kontakcie z Seniorem zachowa zasady bezpieczeństwa: będzie nosił maseczkę / przyłbicę, zachowa dystans, będzie używał rękawiczek jednorazowych.
- Senior w kontakcie z pracownikiem Ośrodka Pomocy Społecznej również zobowiązany jest do zachowania zasada bezpieczeństwa: będzie nosił maseczkę / przyłbicę, zachowa dystans, w miarę możliwości będzie używał rękawiczek jednorazowych.
- Koszty zakupów pokrywa Senior, który przekazuje pieniądze lub kartę płatniczą przed dokonaniem zakupów:
- rozliczenie gotówkowe:
W momencie odbioru środków finansowych pracownik Ośrodka Pomocy Społecznej podpisze wspólnie z Seniorem oświadczenie o przekazanej sumie (sporządzone w dwóch egzemplarzach, po jednym dla każdej strony). Po zakończonych zakupach pracownik OPS rozliczy się z Seniorem z pozostałej kwoty, również zostanie to ujęte w oświadczeniu o zwrocie reszty na podstawie załączonego paragonu (oświadczenie sporządzone zostanie również w dwóch egzemplarzach, po jednym dla każdej strony). Pracownik zobowiązany jest do przekazania Seniorowi paragonu za dokonane zakupy zgodnie z otrzymaną listą.Oświadczenia o pobraniu gotówki i zwrocie reszty przechowywane będą w Ośrodku Pomocy Społecznej w teczce dotyczącej programu „Wspieraj seniora”..
- rozliczenie bezgotówkowe - karta płatnicza:
W momencie odbioru karty płatniczej pracownik Ośrodka Pomocy Społecznej podpisze wspólnie z Seniorem oświadczenie o przekazaniu karty płatniczej wraz z numerem PIN (sporządzone w dwóch egzemplarzach, po jednym dla każdej strony z uwzględnieniem godziny przekazania karty).Po zakończonych zakupach pracownik OPS rozliczy się z Seniorem: dokona zwrotu karty, wraz z podaniem godziny zwrotu, potwierdzeniem płatności kartą oraz paragonem. Również zostanie to ujęte w oświadczeniu o zwrocie karty (oświadczenie sporządzone zostanie również w dwóch egzemplarzach, po jednym dla każdej strony). Pracownik zobowiązany jest do przekazania Seniorowi paragonu i potwierdzenia płatności kartą za dokonane zakupy zgodnie z otrzymaną listą.
Oświadczenia o przekazaniu karty płatniczej i zwrocie karty przechowywane będą w Ośrodku Pomocy Społecznej w teczce dotyczącej programu „Wspieraj seniora”.
- rozliczenie gotówkowe:
- Z programu nie mogą korzystać osoby, które już otrzymują wsparcie w ramach usług opiekuńczych, czy specjalistycznych usług opiekuńczych, ponieważ powyższa pomoc będzie świadczona w ramach usług. Udzielenie pomocy w ramach programu nie zależy od kryterium dochodowego ani nie jest przyznawane w drodze administracyjnej.
- W przypadku otrzymania zgłoszenia w aplikacji CAS podczas dni wolnych od pracy (soboty, niedziele, święta) kontakt pracownika OPS z Seniorem nastąpi następnego dnia roboczego.
- Pomoc dla Seniora świadczona będzie w godzinach pracy Ośrodka Pomocy Społecznej.
Planowane efekty projektu:
- zachowanie bezpieczeństwa i dobrego stanu zdrowia przez Seniorów;
- zabezpieczenie podstawowych potrzeb Seniorów, zwłaszcza osób samotnych, które nie mają możliwości uzyskania pomocy ze strony bliskich;
- promowanie idei pomocy wśród społeczności lokalnej mieszkańców.
Do pobrania: